29-10-06

Kinderen en Stress

                                                     Kinderen en stress

Image007Kleuters kunnen reeds in een vroeg stadium met stress geconfronteerd worden . Zij hebben een stabiele situatie nodig om goed te kunnen opgroeien . Financiéle problemen bij de ouders of stress op het werk van de ouders kunnen deze stabiliteit in de weg staan . Stress bij kinderen is dan het eerste signaal dat de omgeving moet duidelijk maken dat er een probleem bestaat bij de ouders . Het negeren van deze stresssignalen kan kwalijke gevolgen hebben op lange termijn . Kinderen maken al een zekere toename van angst en spanning door eigen aan de leeftijd . De ouders en de school-stressleraars moeten voldoende rust en stabiliteit uitstralen om de groei bij kinderen mogelijk te maken . Daarom is stress binnen alle partijen een storende factor en moeten ouders en leraars weten wat stress is en er samen iets aan doen . We kunnen er met een deskundige over praten en samen naar oplossingen zoeken . We zien dat jongeren die efficiént met stress leren omgaan jaren later deze technieken nog toepassen . Informatie moet ook aan de kinderen zelf gegeven worden . Via speltechnieken en tekensessies kunnen kinderen dan perfect weergeven wat er in hen omgaat .

work-stressSessies aan de ouders of zelfs aan de leraars waar ze leren optimaal te communiceren vanuit een positie als gelijke zullen hun vruchten afwerpen . Heel wat scholen hanteren bijvoorbeeld het communicatiemodel zoals "De roos van Leary" of " De stad van Axen" van Nand Cuvelier . Dit blijven nog altijd de basisprincipes die gehanteerd worden om met de kinderen te communiceren. Wanneer kinderen slaapstoornissen of angst vertonen of een aantal lichamelijke klachten , of wanneer de schoolresultaten op een onverklaarbare manier achteruitgaan dan is zeker professioneel advies aangewezen .

De riscogroepen die gevoeliger zijn en waar dit frekwenter voorkomt omvatten éénoudergezinnen , die wellicht door financiéle problemen meer risico lopen . Speciale aandacht moet daarom besteed worden aan de stress van de ouders en de leraars . Het is geweten dat het voor bepaalde ouders moeilijk is een optimaal evenwicht te vinden tussen werk en gezin . Ook weet men dat het beroep van leraar voor heel wat mensen zeer stresserend is en dat dit ook een invloed kan hebben in de omgang met kinderen .

                           Stressreductietechnieken

  •    - eenvoudiger relaxatietechnieken.
  •    - bewustmakingstechnieken.
  •    - assertiviteit en teritoriumtrainingen
  •     -omgaan met grenzen.
  •     -communicatietrainingen.
  •     -emotionele intilligentie op school.
  •     -onthaasten en omgaan met de tijd.
  •     -trainen in geven en ontvangen van waardering.
  •     -conflicthantering.
  •     -omgaan met angst en onzekerheden.
  •     -weerbaarheid.

Dit zijn een aantal eenvoudige stressreductietechnieken . Een vorming kan eventueel door de school georganiseerd worden .

                                digiprof

16-10-06

Verveling

                        Opvoeding

                Kinderen mogen zich best vervelen.

 

De vakantie zit erop en de kans dat je het zinnetje " ik verveel me "een paar keer hebt gehoord is het best groot . Moet je u dan op slag schuldig voelen omdat je je kind niet van de ene spannende activiteit naar de andere sleurt ? . Toch niet . Verveling , zo menen pedagogen , is op zich zinvol omdat omdat het een kind dwingt om zijn fantasie te gebruiken en creatief te zijn . Het moet daarvoor af en toe gewoon de tijd krijgen en dat heeft een kind niet als je elke dag een boel zaken plant . Veel kinderen hebben dat super-drukke gedoe trouwens niet graag : ze willen ook vrije tijd om naar eigen goeddunken in te vullen , net zoals volwassenen dat doen . Lummelen is een kinderrecht ! . De kans is groot dat verveling uiteindelijk leidt tot het mooiste tentenkamp dat je kind ooit heeft gemaakt , of tot de schitterenste tekening of schilderij . Maar verveling kan ook leiden tot een onaangenaam gevoel van lusteloosheid , van desinteresse , van hangerigheid , grenzend aan ergernis . Verveling treedt vooral op als alle dingen die leuk en interessant zijn om te doen niet kunnen of niet mogen . Verveling kan ook het gevolg zijn van een gebrek aan prikkels die kan omslaan in baldadigheid en vandalisme waarbij kinderen zwaar in de fout kunnen gaan . " Verveling is het verlangen naar verlangens " zo schrijft Tolstoy.

buigpoppen_kinderen

 

07-10-06

Digitale school

                                                      Digitale school      

                                Kinderen leren steeds meer buiten de school .

Het is bijna niet meer te geloven hoe vlot de huidige generatie kinderen haar weg vindt in de overvloed aan informatie die op hun afkomt , ik denk hierbij in de eerste plaats aan TV,  computer , gsm. en digitale spelletjes . Daarom is de kleuterafdeling van de basisschool van onschatbare waarde en moeten we daarop inspelen.

dyn006_small150_160_229_jpeg_2558708_0596f7ba5cf3ce4f2bc85f60bad9480e

Daar leren de kinderen alle cruciale basisvaardigheden maar ze maken er ook kennis met de digitale wereld die naar de toekomst toe niet meer weg te cijferen is . Daarom heb ik in mijn klas twee computers met internetverbinding  ter beschikking waar de kinderen volop kunnen oefenen en nuttige dingen leren . We hebben sinds kort ook een Smart-bord ter beschikking waar we in elke klas digitale informatie , foto-en filmmateriaal kunnen op vertonen . Dit alles komt ten goede aan onze kinderen .                                               

Als je hieronder op het mannetje  klikt kom je op een goede website waar je alles vind over de digitale school .

 

                                stress01